Звичний препарат проти тиску може збільшити ризик зупинки серця

Звичний препарат проти тиску може збільшити ризик зупинки серця

Попереднє дослідження робить висновок, що препарат, який лікарі зазвичай призначають для лікування стенокардії та артеріального тиску, може збільшити ризик раптової зупинки серця.

При зупинці серце перестає качати кров по всьому тілу. Якщо людина не отримує допомоги, зупинка серця може привести до летального результату протягом декількох хвилин.

За даними Американської кардіологічної асоціації (AHA), в Сполучених Штатах від зупинки серця щороку помирає близько 475 000 чоловік.

Ця хвороба забирає більше життів, ніж колоректальний рак, рак молочної залози, рак простати, пневмонія, грип, автомобільні аварії, вогнепальна зброя, ВІЛ та пожежі разом узяті.

AHA описує зупинку серця «як одну з найбільш смертоносних проблем громадської охорони здоров’я в США». Таким чином, оскільки зупинка серця є серйозним і поширеним явищем, розуміння факторів ризику має важливе значення.

З цією метою Європейська Рада з реанімації створила проект зі збору даних про зупинку серця, який називається Європейська мережа раптової зупинки серця (ESCAPE-NET).

Новий фактор ризику?

Нещодавнє дослідження з використанням даних ESCAPE-NET вивчало, чи може звичайна група препаратів грати роль в зупинці серця.

Медичні працівники використовують дигідропіридини для лікування високого кров’яного тиску і стенокардії, яка супроводжується болем у грудях і пов’язаної зі зменшенням припливу крові до серця. Проект сфокусований на двох дигідропіридинах: ніфедипін і амлодипін.

Вчені мали доступ до даних з реєстру досліджень по реанімації в Амстердамі і датського реєстру по зупинці серця, які є частиною ESCAPE-NET.

Дослідники представили свої результати на EHRA 2019, щорічному конгресі Європейської асоціації серцевого ритму, який проходить в Лісабоні, Португалія.

В цілому у них був доступ до даних більш ніж 10 000 чоловік, які приймали дигідропіридини, і 50 000 контрольної групи.

Їх аналіз показав, що ті, хто приймав високі дози ніфедипіну, мали значно більшу ймовірність зупинки серця поза лікарнею, ніж ті, хто не приймав дигидропиридини або приймав амлодипін.

Чому це може відбуватися?

Вчені вирушили в лабораторію, щоб з’ясувати, чому дії двох препаратів відрізнялися. Обидва використовують один і той же механізм, так чому один збільшує ризик зупинки серця, тоді як інший, здається, не має значення?

Дигідропіридини працюють, блокуючи кальцієві канали L-типу. Коли ці канали заблоковані, потенціал дії серцевих клітин стає коротшим.

Фраза «потенціал дії» описує зміну заряду мембрани, пов’язану з передачею імпульсу, що зустрічається в нервових і м’язових клітинах. Ця зміна може привести до аритмій, які призводять до зупинки серця.

Цікаво, що ці експерименти in vitro збіглися з результатами популяційного дослідження. Високі дози ніфедипіну вкорочують потенціали дії значно більше, ніж високі дози амлодипіну.

«Ніфедипін і амлодипін часто використовуються багатьма кардіологами та іншими лікарями, і вибір часто залежить від уподобань лікаря і особистого досвіду».

Керівник проекту ESCAPE-NET доктор Ханно Тан
додає: «Обидва препарати, як правило, вважаються однаково ефективними і безпечними, і жоден з них не пов’язаний з раптовою зупинкою серця».

«Це дослідження показує, що високі дози ніфедипіну можуть підвищувати ризик раптової зупинки серця через фатальну аритмію, в той час як амлодипін позбавлений цього ризику».

Важливо відзначити, що, оскільки це новий напрямок досліджень, буде життєво важливо відтворити результати, використовуючи більше учасників і інші демографічні дані.

Як зазначає д-р Тан: «Якщо ці результати підтвердяться в інших дослідженнях, їх, можливо, доведеться враховувати при розгляді питання про використання будь-якого з препаратів».

Наш сайт ще дуже молодий, і не може дозволити собі редактора. Тому, якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Коментарі